خدمات

عایق کاری صوتی

امروزه در خیلی از خانه ها، به منظور بزرگتر نشان دادن محیط خانه، دیوار های داخلی را حذف می کنیم. همزمان با این کار، آشپزخانه ها را از وسایل پر سر و صدا، پر می کنیم یا در اطاق نشیمن، یک سینمای خانگی می گذاریم. صدا و همهمه یکی از مشکلات زندگی پر مشغله امروزی شده است.

 در چنین شرایطی جای تعجب ندارد اگر انسان به دنبال اندکی آرامش باشد و این در حالی است که آلودگی صوتی، یکی از مشکلات عمده بشر شده است. قطعا آلودگی صوتی به اندازه وجود میکروب در هوا آزاردهنده نیست. ولی خواب ما را بر هم می زند، موجب افزایش استرس می شود، خلوت ما را خدشه دار می کند و به طور کلی باعث پایین آمدن کیفیت زندگی می شود. خوشبختانه، در حال حاضر روش های متعددی جهت کاهش انتقال صدا و عایق کاری صوتی ابداع گردیده است. موثرترین روش ها، آن هایی هستند که در زمان ساخت، در داخل دیوارها یا سایر عناصر سازه ای ساختمان به کار گرفته می شوند. سایر موارد، روش هایی هستند که اجرای آنها بسیار ساده بوده، ولی میزان تاثیر آنها نیز به مراتب کمتر است.

 روشهای ساده عایق کاری صوتی

۱ – بستن منافذ ورود و خروج هوا: هر منفذی که هوا بتواند از آن عبور کند، صدا را هم می تواند انتقال دهد. کلیه منافذ موجود در سقف ها و دیوار ها نظیر اطراف جعبه تقسیم های برق، کانال ها و داکت ها، سیم ها و هرجایی را که شیئی از داخل دیوار یا سقف عبور می کند با بتونه یا فوم پلی اورتان درزگیری نمایید.

۲ – جلوگیری از ایجاد “کانال های عبور صدا ” در دیوار ها: هنگام ساخت بنا های جدید، کلید های برق و دریچه های هوا را در داخل دیوار ها پشت به پشت هم قرار ندهید.

۳ – اجتناب از استفاده از مصالح سخت که این گونه مصالح, صوت را به آسانی از یک مکان به مکان دیگر انتقال می دهند.

۴ – استفاده از یک لایه انعطاف پذیرنظیر فوم منبسط شونده جهت جدا نمودن لوله ها از غلاف ها یا سوراخ هایی که از آن عبور می کنند.

۵ – استفاده از عایق صوتی در دیوار ساختمان های جدید جهت جلوگیری از انتقال صدا بین اتاق های مجاور : به منظور جلوگیری از انتقال صدای نامطلوب جریان سریع آب به هنگام تخلیه فلاش تانک توالت، لوله های پلاستیکی تخلیه آب را عایق بندی کنید. در صورت امکان، در اینگونه موارد از لوله های چدنی استفاده نمایید و یا اینکه در دیوارها از عایق صوتی دیوار استفاده نمایید.

۶- جدا نمودن تجهیزات صدا دار از محل های استراحت: استفاده از اطاق های مجزای مجهز به عایق های صوتی می تواند ایده خوبی درطراحی منزل باشد. به کارگیری در های مجهز به عایق بین کلیه فضا ها، به مقدار قابل ملاحظه ای از انتقال صدا در خانه جلوگیری می کند.

۷- استفاده از مصالح جاذب صدا در کف، دیوار و سقف: عایق های صوتی به مانند موکت می توانند از عبور صدا جلوگیری نمایند. حتی الامکان از بکارگیری کفپوش های سخت، مانند سرامیک، بتن و چوب خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =